Wiedza

Jak powiedzieć dziecku NIE?

Każdy rodzic wie, że mówienie dziecku „nie”, „nie wolno” nie jest łatwe: często na nasze „nie” maluch reaguje zupełnie odwrotnie! Powtarzamy „nie” już setny raz i wciąż jest to nieskuteczne! A przecież co chwilę ciśnie nam się na usta to słówko, co chwilę chcemy, żeby dziecko czegoś nie robiło i to nie z powodu naszego […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Bezpieczny maluch

Jak dbać o bezpieczeństwo niemowlęcia? Podczas przewijania Pamiętaj, że upadek, nawet z niewielkiej wysokości, może być dla małego dziecka bardzo niebezpieczny. Konsekwencje takiego urazu mogą być poważne, dlatego bardzo dokładnie zaplanuj wszystkie czynności związane z przewijaniem lub innymi podobnymi zabiegami, podczas których dziecko znajduje się ponad poziomem podłogi. Przygotuj sobie wcześniej wszystkie przybory do pielęgnacji […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

To tylko „niewinny” klaps?

Obniżenie poczucia własnej wartości, pogorszenie relacji z rodzicami, spowolnienie rozwoju poznawczego, zwiększenie poziomu agresji w relacjach interpersonalnych, problemy ze zdrowiem psychicznym – to tylko niektóre z konsekwencji stosowania kar fizycznych wobec dzieci.

Dowiedz się więcej

Wiedza

Jak reagować, gdy dziecko ogląda pornografię?

Szkodliwe treści to materiały, które mogą mieć negatywny wpływ na rozwój i psychikę dzieci i młodzieży. Dzieci mogą na nie trafiać celowo lub przypadkowo, np. poprzez mylne wyniki wyszukiwania, spam czy reklamę. Do szkodliwych treści zazwyczaj zalicza się: treści pornograficzne, w tym materiały prezentujące relacje seksualne z wykorzystaniem przemocy oraz nietypowe i dewiacyjne zachowania seksualne; […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Moje dziecko się samookalecza

Zwraca się także uwagę, iż samookaleczenie dokonywane po raz pierwszy może być zaplanowanym wcześniej działaniem, jednak kolejne są najczęściej wynikiem impulsu. Większość samookaleczających się osób nie odczuwa również bólu fizycznego w trakcie podejmowania tej czynności. Wiąże się to między innymi z faktem, iż zranienie ciała pobudza organizm do produkcji endorfin – znoszących ból fizyczny, a […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Stop dla potrząsania dzieckiem!

Dlaczego potrząsanie dzieckiem jest tak bardzo niebezpieczne? Głowa dziecka jest duża i ciężka w porównaniu z resztą ciała. Mięśnie szyi niemowlęcia są słabo rozwinięte i nie zapobiegają mimowolnym ruchom głowy. Potrząsanie dzieckiem powoduje gwałtowne i silne ruchy głowy do przodu i do tyłu, co może prowadzić do uszkodzenia cienkich naczyń krwionośnych i wylewu krwi do […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Jak okiełznać złość?

Takie zachowania bardzo negatywnie wpływają na relacje z najbliższymi. Złość często ma swoje źródło w narastającej w nas bezsilności. Rodzicom małych dzieci zazwyczaj nieobce są oba te przeżycia – złość i bezsilność, zwłaszcza, gdy są zmęczeni. Czasem brakuje osoby, która by ich wspierała w codziennych zadaniach, a do tego dziecko wciąż nie przestaje płakać mimo […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Gdy radość znika

Pierwsze tygodnie po porodzie u ok. 80% kobiet przynoszą podobne niepokoje i obawy oraz naturalny spadek nastroju zwany baby blues. Charakterystyczne symptomy, które możesz zaobserwować u swojej partnerki to: smutek, kłopoty ze snem, płaczliwość, bóle głowy, zgłaszane wątpliwości dotyczące bycia dobrą mamą i właściwego radzenia sobie z noworodkiem, nadwrażliwość na objawy chorobowe u dziecka, wymyślanie […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Ważne rozmowy z nastolatkiem

Wykorzystuj okazje, kiedy ważne dla rozwoju dziecka tematy – jak przyjaźń, relacje, bliskość, seksualność, odmienność, nietolerancja, problemy dorastania, ryzykowne zachowania etc. – pojawiają się w mediach, filmach czy serialach, jako pretekst do dyskusji i poznania przemyśleń dziecka. Jeżeli trudno ci o czymś rozmawiać ze swoim dzieckiem, nie musisz tego ukrywać. Po pierwsze, to i tak […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Nie bądź tabletowym rodzicem!

W pierwszych latach życia mózg człowieka rozwija się najintensywniej. Do tego rozwoju dziecko potrzebuje doświadczania świata wszystkimi zmysłami – powinno zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć. Ograniczenie pola działania dziecka i rodzaju bodźców może mieć negatywny wpływ na rozwój struktur neuronowych jego mózgu. Mózg dziecka potrzebuje również intensywnych doświadczeń z innymi osobami. Ani telewizja, ani komputery nie […]

Dowiedz się więcej

Szukasz pomocy?
Dowiedz się więcej →