wiek dziecka: 0–3, 12+, 3–6, 6–12

Pokaż dziecku pozytywny internet

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Jak kontrolować to, z jakimi treściami dziecko ma do czynienia w internecie?
  • Jak zainspirować dziecko do twórczego wykorzystywania sieci?
  • Jak pomóc dziecku rozwijać kreatywność online?

O zagrożeniach w sieci słyszymy coraz częściej. Zwykle właśnie na nich skupiamy się podczas rozmów o internecie z dziećmi. Jednak nowe technologie to o wiele więcej niż tylko niebezpieczeństwo. Jak wspierać nasze dzieci w pozytywnym i kreatywnym wykorzystywaniu sieci?

Trendy popularności wśród dzieci i młodzieży bardzo szybko się zmieniają. To, co jest popularne dzisiaj, za kilka dni może być już nie tylko passé, ale wręcz „obciachem”. Dorosłym czasem trudno jest się w tym połapać. Bywa, że kiedy wreszcie dowiadujemy się o bijącym rekordy popularności youtuberze, ten właśnie został zastąpiony przez kogoś innego. Dlatego nie można czekać, aż o obowiązujących trendach usłyszymy podczas wywiadówki czy w telewizji. Lepiej wypracować własne metody bycia na bieżąco z treściami, które ogląda nasze dziecko.

Rozmowa, ciekawość, odpowiedni komentarz

Nigdy nie będziemy mogli do końca skontrolować treści, do których ma dostęp nasze dziecko. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że podczas surfowania po sieci trafi na materiały, których treść jest sprzeczna z tym, czego je uczymy, albo które w najlepszym razie nie wnoszą nic pozytywnego. Dlatego tak ważna jest rozmowa na temat tego, co dziecko robi online. Bądźmy ciekawi: internetowych idoli oraz osób, których dziecko nie lubi, gier, w które gra, postaci, w które się wciela, kanałów i profili, które śledzi. Poprośmy o pokazanie nam tego świata i oprowadzenie po nim. Niech dziecko zaprezentuje nam „swój” internet –  internet ze swojej perspektywy. To dobra okazja do tego, żeby lepiej się poznać i zrozumieć. Czasem wątpliwej jakości przekazy, z którymi dziecko i tak ma styczność, stają się pozytywne dzięki odpowiedniemu komentarzowi rodzica. To, co dziecko ogląda online, możemy wykorzystać do dyskusji o wartościach, postawach, przekonaniach.

Internetowe inspiracje

Kolejnym krokiem w stronę dobrego użytkowania internetu przez dziecko jest odpowiednie wykorzystywanie jego ogromnych zasobów. Internetowe treści są pozytywne, kiedy pokazują ciekawe rozwiązania problemów, uczą, poszerzają rozumienie i znajomość świata, rozwijają. Zaangażujmy się w poszukiwanie takich treści – sami oraz z dzieckiem. Od najmłodszych lat wyrabiajmy dobre nawyki i pokazujmy, jak mądrze korzystać z sieci. Niech internet i nowe technologie będą dla naszej rodziny przede wszystkim narzędziem dającym nowe możliwości, a nie, na przykład, lekiem na nudę czy stres.

Kilka przykładów:

  • Google Street View umożliwia oglądanie świata i ciekawych miejsc. Można obejrzeć Machu Picchu, zajrzeć od Teatru Bolshoi w Moskwie czy Muzeum sztuki Nowoczesnej w Bangkoku. Więcej: artsandculture.google.com.
  • artstation.com to przestrzeń dla artystów, możemy tam znaleźć prace najlepszych ilustratorów i grafików.
  • Khan Academy Polska czyli zbiór wiedzy na różne tematy, nie tylko szkolne. Tutaj znajdziesz filmiki na temat programowania, historii, biologii, matematyki etc.

Zainteresowania dziecka

Zainteresowania dziecka to dobry początek – poszukajmy w sieci treści, które pomogą mu je rozwijać, oraz takich, które mogą je zaciekawić. Jeżeli dziecko lubi tańczyć, skorzystajmy z zasobów YouTube’a, żeby obejrzeć konkretne style, układy, choreografię i najlepszych tancerzy. Lubi sztukę? Wybierzmy się do wirtualnego muzeum, poszukajmy informacji o ulubionym artyście, obejrzyjmy filmy na jego temat albo instruktarze, w jaki sposób malować czy tworzyć tak jak on. Fascynuje się mangą i chciałoby nauczyć się tak rysować? Wystarczy wpisać w wyszukiwarkę ‘jak rysować mangę’ a wśród wyników znajdziemy filmy i tutoriale. Dziecko interesuje się zwierzętami? Dowiedzmy się o nich więcej. Chce wiedzieć, jak zbudować robota? Znajdźmy online przewodnik na ten temat i pomóżmy mu zrealizować projekt. Kluczowe jest towarzyszenie dziecku oraz wspieranie go w podejmowaniu wyzwań i wyszukiwaniu inspirujących treści.

Kreatywni rówieśnicy

Pokazujmy naszym dzieciom ich rówieśników albo niewiele starsze od nich osoby, które wykorzystują nowe technologie w kreatywny sposób. To ważny przekaz, że wiek nie jest barierą w realizowaniu planów i spełnianiu marzeń. W tym celu możemy wykorzystać medialne historie, jak choćby przypadek Grety Thunberg, 15-latki, która podczas szczytu klimatycznego COP24 w Katowicach wygłosiła wspaniałe przemówienie dotyczące zmian klimatycznych. O dziewczynie można poczytać w licznych artykułach online, jej wystąpienie obejrzeć na YouTubie, a na Instagramie obejrzeć jej zdjęcia. Innych nastolatków, którzy internet wykorzystują w inspirujący sposób, można odszukać na blogu digitalyouth.pl. Znajdziemy na nim kilkadziesiąt 10-, 20-minutowych prezentacji młodych ludzi oraz ekspertów na temat pozytywnego wykorzystania mediów.

Mentorzy

Nie tylko rówieśnicy mogą zainspirować dziecko. Motywować do twórczości i działania potrafią również przykłady dorosłych: artystów, programistów, ekspertów. Wiele takich osób dzieli się swoją wiedzą w sieci – można ich obserwować, słuchać ich wystąpień, czytać wywiady z nimi, czerpać z ich doświadczenia, być na bieżąco z ich dokonaniami. Niektóre z tych osób dzielą się również trudnościami i wyzwaniami, które spotkały na swojej drodze i z którymi musiały się zmierzyć i pokazują, w jaki sposób przekraczać swoje ograniczenia.

Coś więcej niż odbiorcy

Większość z nas jest przede wszystkim odbiorcami internetowych treści – podobnie nasze dzieci. Jednak nowe technologie (programy, aplikacje etc.) dają ogromne możliwości tworzenia treści i mogą być wykorzystywane do programowania, grafiki, animacji, sztuki cyfrowej, obróbki zdjęć, montowania filmów, komponowania muzyki, pisania opowiadań, organizowania akcji społecznych etc. W samej sieci znajdziemy mnóstwo tutoriali i przewodników na temat tego, jak zabrać się do każdej z tych rzeczy, oraz narzędzia, które umożliwiają takie działania. Często wystarczy dobry research, bo wiele aplikacji i programów jest darmowych. Można też rozważyć zapisanie dziecka na zajęcia poświęcone doskonaleniu konkretnych umiejętności.

Dzieci i młodzi ludzie, którzy są kreatywni, będą tacy również online. Dlatego wzmacniania kreatywności nie da się ograniczyć tylko do sieci, to jest podejście do życia.

Więcej o pozytywnych treściach i bezpieczeństwie dzieci online możesz dowiedzieć się z internetowego kursu dla rodziców „Bezpiecznie Tu i Tam – podaj dziecku rękę w sieci” Fundacji Orange.

 

Artykuł powstał w ramach współpracy Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę z Orange Polska.

Szukasz pomocy?
Dowiedz się więcej →