Jak reagować, gdy dziecko ogląda pornografię?
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czym są szkodliwe treści?
- Jaki mają wpływ na rozwój dziecka?
- Jak rozmawiać z dzieckiem o pornografii i niebezpiecznych treściach?
Rodzice mogą być zdenerwowani tym, co odkrywają ich dzieci w internecie i mogą nie wiedzieć jak zareagować. To naturalna reakcja na taką sytuację.
Szkodliwe treści to materiały, które mogą mieć negatywny wpływ na rozwój i psychikę dzieci i młodzieży. Dzieci mogą na nie trafiać celowo lub przypadkowo, np. poprzez mylne wyniki wyszukiwania, spam czy reklamę.
Do szkodliwych treści zazwyczaj zalicza się:
- treści pornograficzne, w tym materiały prezentujące relacje seksualne z wykorzystaniem przemocy oraz nietypowe i dewiacyjne zachowania seksualne;
- treści prezentujące przemoc i okrucieństwo, np. w filmach bądź brutalnych grach komputerowych;
- treści promujące zachowania autodestrukcyjne – samookaleczenia lub samobójstwa, bądź zachowania szkodliwe dla zdrowia, np. wyniszczające diety (tzw. ruch pro-ana), zażywanie narkotyków lub dopalaczy;
- treści dyskryminacyjne, nawołujące do wrogości lub nienawiści wobec różnych grup społecznych, narodowościowych, religijnych lub osób.
Jak wynika ze statystyk internetowych, ogółem niemal jedna trzecia (32%) polskich dzieci w wieku 7–18 lat miała kontakt z erotyką i pornografią w Internecie. Starsza młodzież miała styczność z takimi materiałami częściej, ale nawet w przypadku dzieci w wieku 7–12 lat było to 27% (Megapanel PBI dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, 2015).
Jednocześnie aż 23% rodziców w ogóle nie rozmawiało z dziećmi o bezpieczeństwie w sieci, a spośród tych, którzy to robili, tylko połowa poruszała temat niebezpiecznych treści (Orange, 2016).
Szkodliwość obejrzanych treści zależna jest od wieku dzieci, ale przede wszystkim od poziomu rozwoju dziecka ( w tym skali doświadczeń życiowych, różnic indywidualnych i kontekstu społecznego w którym dziecko żyje) i może:
- wpływać na percepcję własnego ciała
- zachęcać do zachowań odbiegających od normy
- modelować zachowania niepożądane
- przedstawiać nieprawidłowe znaczenie seksualności i rozwoju człowieka
- nadmierne pobudzać
Dobry kontakt z dzieckiem, czas na rozmowę i zainteresowanie jego doświadczeniami są niezwykle ważne do rozwoju dziecka. Zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa. Jeżeli w świecie dziecka pojawiają się urządzenia elektroniczne i Internet, to ważne, żeby również one były tematem rozmów z nim. Dzięki temu będziemy na bieżąco z doświadczeniami dziecka, poznamy jego preferencje, zobaczymy efekty jego aktywności online, damy mu szansę na pochwalenie się osiągnięciami (ważne, żeby je zauważać i doceniać). Rozmowa o doświadczeniach online będzie pomocna w zauważeniu niepokojących zdarzeń – również tych związanych z kontaktem z niebezpiecznymi treściami.