wiek dziecka: 12+, 6–12

Jak reagować, gdy dziecko ogląda pornografię?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Czym są szkodliwe treści?
  • Jaki mają wpływ na rozwój dziecka?
  • Jak rozmawiać z dzieckiem o pornografii i niebezpiecznych treściach?

Rodzice mogą być zdenerwowani tym, co odkrywają ich dzieci w internecie i mogą nie wiedzieć jak zareagować. To naturalna reakcja na taką sytuację.

Szkodliwe treści to materiały, które mogą mieć negatywny wpływ na rozwój i psychikę dzieci i młodzieży. Dzieci mogą na nie trafiać celowo lub przypadkowo, np. poprzez mylne wyniki wyszukiwania, spam czy reklamę.

Do szkodliwych treści zazwyczaj zalicza się:

  • treści pornograficzne, w tym materiały prezentujące relacje seksualne z wykorzystaniem przemocy oraz nietypowe i dewiacyjne zachowania seksualne;
  • treści prezentujące przemoc i okrucieństwo, np. w filmach bądź brutalnych grach komputerowych;
  • treści promujące zachowania autodestrukcyjne – samookaleczenia lub samobójstwa, bądź zachowania szkodliwe dla zdrowia, np. wyniszczające diety (tzw. ruch pro-ana), zażywanie narkotyków lub dopalaczy;
  • treści dyskryminacyjne, nawołujące do wrogości lub nienawiści wobec różnych grup społecznych, narodowościowych, religijnych lub osób.

Jak wynika ze statystyk internetowych, ogółem niemal jedna trzecia (32%) polskich dzieci w wieku 7–18 lat miała kontakt z erotyką i pornografią w Internecie. Starsza młodzież miała styczność z takimi materiałami częściej, ale nawet w przypadku dzieci w wieku 7–12 lat było to 27% (Megapanel PBI dla Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę, 2015).

Jednocześnie aż 23% rodziców w ogóle nie rozmawiało z dziećmi o bezpieczeństwie w sieci, a spośród tych, którzy to robili, tylko połowa poruszała temat niebezpiecznych treści (Orange, 2016).

Szkodliwość obejrzanych treści zależna jest od  wieku dzieci, ale przede wszystkim od poziomu rozwoju dziecka ( w tym skali doświadczeń życiowych, różnic indywidualnych i kontekstu społecznego w którym dziecko żyje) i może:

  • wpływać na percepcję własnego ciała
  • zachęcać do zachowań odbiegających od normy
  • modelować zachowania niepożądane
  • przedstawiać nieprawidłowe znaczenie seksualności i rozwoju człowieka
  • nadmierne pobudzać

Dobry kontakt z dzieckiem, czas na rozmowę i zainteresowanie jego doświadczeniami są niezwykle ważne do rozwoju dziecka. Zapewniają mu poczucie bezpieczeństwa. Jeżeli w świecie dziecka pojawiają się urządzenia elektroniczne i Internet, to ważne, żeby również one były tematem rozmów z nim. Dzięki temu będziemy na bieżąco z doświadczeniami dziecka, poznamy jego preferencje, zobaczymy efekty jego aktywności online, damy mu szansę na pochwalenie się osiągnięciami (ważne, żeby je zauważać i doceniać). Rozmowa o doświadczeniach online będzie pomocna w zauważeniu niepokojących zdarzeń – również tych związanych z kontaktem z niebezpiecznymi treściami.

Pamiętaj:

  1. Nie oceniaj - dobrze by dziecko miało poczucie, że może opowiedzieć o tym co zobaczyło i nie zostało automatycznie obarczone emocjami rodzica.
  2. Nie reaguj nerwowo - postaraj się zebrać jak najwięcej informacji od samego dziecka. Co ono o tym sądzi? Jak się czuje?
  3. Uświadom dziecko, że prezentowane treści pornograficzne są wymyślone i nie przedstawiają tego, jak wygląda seksualność dorosłych w rzeczywistości.
  4. Stwórz przestrzeń rozmów na temat seksualności i odpowiadaj na potrzeby poznawcze dziecka. Jeżeli pojawia się trudność w rozmowach na tematy intymne (też w przypadku, kiedy rozmowy rozpoczynamy, gdy pociecha jest nastolatkiem) warto skorzystać z dostępnych materiałów edukacyjnych, np. książek, które możemy zaproponować dziecku.
Szukasz pomocy?
Dowiedz się więcej →