Dlaczego moje dziecko gryzie i kopie?
Dlaczego niektóre dzieci czasami wyrażają swoje emocje poprzez gryzienie i drapanie
Nic nie dzieje się bez przyczyny. Powodów gryzienia, drapania rodziców przez dzieci może być wiele. Oto niektóre z nich.
Wyrzucić emocje
Dzieci nie potrafią sobie konstruktywnie radzić z emocjami, które są dla nich nieprzyjemne. Kiedy doświadczają złości, gniewu, strachu są często bezradne, nie wiedzą jak się zachować, co zrobić, żeby rozładować powstałe napięcie? My – dorośli w takich sytuacjach np. dzwonimy do znajomych, żeby się wygadać; idziemy zapalić papierosa, idziemy pobiegać, czasami zaczynamy kłótnię! Małe dzieci biją, gryzą, drapią. Dzięki temu, choć przez chwilę doświadczają ulgi, mogą “wyrzucić z siebie” nadmierne nagromadzenie nieprzyjemnych emocji.
Nie wiem, że to boli
Dzieci nie wiedzą, że w biciu, gryzieniu, drapaniu innych jest coś niewłaściwego. Dopiero, gdy rodzice zaczną dziecku mówić, że takie zachowania sprawiają innym ból, zaczną pokazywać, że istnieją inne sposoby, żeby np. wyrazić swoje niezadowolenie, dziecko ma szansę poznać prawa, zasady właściwego kontaktu z drugim człowiekiem.
Naśladownictwo
Dzieci przejmują zaobserwowane zachowania naśladując je. Sposób nauki przez małe dzieci nazywamy modelowaniem, To właśnie w ten sposób maluchy zdobywają podstawową wiedzę o prawdach życiowych. Dzięki modelowaniu widzimy jak mała dziewczynka powtarza zachowania swojej mamy: zakłada buty na obcasach, chce malować usta, mały chłopiec stając się pomocnikiem swojego taty sięga po narzędzia, którymi stara się coś samodzielnie zmajstrować. Jeśli dzieci widzą, że ludzie wokół nich nie okazują sobie szacunku, miłości, tylko agresję i wrogość, same przejmują taki sposób zachowania, uznając go za powszechnie obowiązujący. Ważne aby pamiętać, że nie tylko my, rodzice, modelujemy zachowania naszego dziecka. Dziecko może prezentować pewne zachowania również dzięki obserwacji innych dorosłych obecnych w ich życiu, ale także poprzez obserwowanie bohaterów kreskówek, filmów, bajek, gier komputerowych. Dlatego ważne, żebyś wiedział, co ogląda Twoje dziecko, w co gra na komputerze.
Odzwierciedlanie
Jeśli dzieci same doświadczyły/ doświadczają bicia i innych form agresji (klapsy, potrząsanie, szarpanie, szturchanie, agresja werbalna) również przejmują taki sposób funkcjonowania. Doznając takiego traktowania dziecko dostaje komunikat, że gdy ktoś zachowuje się inaczej niż tego od niego oczekujemy należy oddać mu tym samym.
Jestem tutaj
Czasami jest to jedyny sposób, by zakomunikować swoje potrzeby. Często cieszymy się, że dziecko spokojnie leży albo bawi się samo, bo dzięki temu możemy skupić się choć przez chwilę na innych sprawach, osobach. Bywa jednak tak, że dziecko nadal potrzebuje kontaktu i bliskości z rodzicem w tych momentach. Może się zdarzyć, że jeśli skieruje różne sygnały do rodzica na które on nie zareaguje, to w poszukiwaniu skutecznego sposobu natrafi wreszcie na te, które natychmiast przyciągną dorosłego. A tym, co dorosłego szybko przyciąga to zazwyczaj różne nieakceptowane czy niebezpieczne zachowania. Bicie, kopanie, gryzienie, drapanie itp. mogą być sposobem powiedzenia przez dziecko: “Spójrz, jestem tu! Zwrócić na mnie uwagę! Potrzebuję cię”.
Źle się czuję
Kiedy dzieci źle się czują, coś je boli, są bardzo zmęczone, przebodźcowane lub chore, doświadczają wtedy wzmożonego rozdrażnienia, złości, niezadowolenia. Szybciej się denerwują. Wyrzynający się akurat ząb lub ból brzucha albo duże poczucie zmęczenia, nadmierny hałas, czy zbyt wysoka temperatura mogą wyzwolić w dziecku niepożądane reakcje. Ale te reakcje to ważne sygnały dla otoczenia, że coś dolega dziecku a nie niegrzeczne zachowania jak czasem o nich myślimy.
Następnym razem, gdy Twoje dziecko zacznie gryźć, czy drapać – spróbuj się zaciekawić o co chodzi, że musi podjąć takie działanie. Możliwe, że któryś z powyższych powodów jest przyczyną takiego zachowania. Znając przyczyny może okazać się, że jesteśmy w stanie zapobiec sytuacji, gdy dziecko ucieka się do zachowań przez nas nieakceptowanych. Czasem nie dojdziemy co jest przyczyną ale dla dziecka fakt, że próbujemy je zrozumieć, dociekamy jego motywów działania, zastanawiamy się, co mogą mówić nam zachowania o emocjach i potrzebach dziecka to nieoceniony czas dla budowania wzajemnego zrozumienia, zaufania i więzi.