Jak przygotować się do terapii online?

Twój terapeuta zaproponował Ci sesję online. Bardzo prawdopodobne, że wcześniej spotkaliście się w gabinecie, jednak być może masz w głowie różne pytania dotyczące nowej formuły.

Poniżej znajdziesz krótki przewodnik dotyczący tego jak przygotować się do spotkania wideo:

1. Poufność i bezpieczeństwo

Obie powyższe kwestie są istotne w każdym kontekście kontaktu terapeutycznego, natomiast formuła online sprawia, że pojawia się kilka nowych spraw do przemyślenia. W trosce o swój spokój i swobodę wypowiedzi, warto:

  • Zdecydować się na rozmowę w pomieszczeniu, którego drzwi możemy zamknąć. Można spróbować ustalić z domownikami, że na czas spotkania, to strefa dla innych niedostępna. W wyjątkowych okolicznościach pomocnym rozwiązaniem może okazać się rozmowa we własnym samochodzie.
  • Zadbać o rozproszenie głosów naszej rozmowy. Świetnym na to sposobem jest postawienie głośnika bluetooth za drzwiami pokoju. Możesz włączyć muzykę lub white noise.
  • Używać bezpiecznych aplikacji. Ogólnie dostępne Skype, FaceTime i podobne komunikatory są odradzane przez specjalistów ds. bezpieczeństwa. Wielu terapeutów korzysta z aplikacji dedykowanych dla przedstawicieli zawodów medycznych typu Doxy.me lub SimplePractice. W Polsce bardzo popularny jest Zoom.us

2. Internet

  • Najczęściej to WIFI będzie najlepszą opcją, jednak czasami – szczególnie teraz – kiedy całe rodziny pracują i uczą się w domach – może się okazać, że to LTE/4G/5G będzie pozwalał na lepszą jakość połączenia.
  • Żeby poprawić jakość połączenia – warto pozamykać wszystkie inne aplikacje i urządzenia korzystające z internetu. Czasem już to wystarczy, jednak czasami konieczne będzie poproszenie rodziny, żeby przez “nasze” 50 minut pograli sobie w Uno lub szachy i zostawili nam niezakłócony dostęp do internetu. Chyba, że korzystamy z internetu tzw. “komórkowego”.
  • Świetną aplikacją na urządzenia mobilne, a także dodatkiem do przeglądarki Chrome jest SpeedTest by Ookla Pozwala ona na szybki pomiar prędkości internetu. Warto zwrócić szczególną uwagę na wartość “upload speed”. Z mojego doświadczenia wynika, że jeśli mówimy o połączeniu wideo – 5Mbps pozwala na bdb jakość obrazu i dźwięku.

3. To, co wokół Ciebie i Ty

Czyli miejsce, przy którym rozmawiasz, urządzenia i Twoje otoczenie.

  • Nie ma szczególnego znaczenia czy do rozmowy użyjesz komputera czy tabletu. Jeśli tylko ekran ma przyzwoitą przekątną, a kamera dobrą jakość. Telefon jednak wydaje się być zbyt mały.
  • Sesja psychoterapii to nie rozmowa jak każda inna. W tym spotkaniu szczególnie ważne jest, żeby terapeuta i pacjent mogli się dobrze widzieć.
  • Terapeuta będzie chciał widzieć Twoją mimikę, drobne zmiany w trakcie mówienia, gesty i postawę. Warto pamiętać, że większość naszej komunikacji nadajemy i odbieramy niewerbalnie.
  • Mówiąc o urządzeniach – pro tip – to umieszczenie kamery tabletu/komputera na wysokości wzroku. Bardzo poprawia to jakość kontaktu.
  • Czasami przydatne mogą okazać się słuchawki. Warto spróbować w przypadku problemów z audio. Mogą poprawić jakość dźwięku, wyeliminować echo, a także poprawić poczucie prywatności.
  • Pomyśl o miejscu, w którym odbywać będzie się sesja. Powinno być wygodne, ale nie zbyt wygodne;) Nie zalecamy leżenia na sofie, w poduszkach i piżamie. Mimo, że w formule online i z domu, to nadal spotkanie oficjalne.
  • W przypadku wątpliwości dotyczących tego jak się ubrać lub co wypada najlepszą podpowiedzią jest – “wyobraź sobie, że jesteś w gabinecie”. Kontekst domowy i online, to tylko okoliczność dodatkowa. Jeśli nie wybrał(a)byś na sesję z obiadem i w piżamie, nie rób tego również w formule online.
  • Warto upewnić się, że miejsce, w którym będziesz rozmawiać ma wystarczającą ilość światła padającego od przodu. Złym rozwiązaniem będzie miejsce z oknem za plecami (efekt ciemnej twarzy). Za to świetnym – jeśli okno mamy na przeciwko siebie.
  • Jeśli rozmawiasz wieczorem – jako dodatkowe źródło światła bardzo dobrze działa lampka na biurko lub podświetlane lusterko do makijażu;)
  • Wyciszony telefon i powiadomienia na innych urządzeniach nie będą Cię rozpraszać.
  • Możesz przygotować sobie coś do picia i chusteczki. Na wszelki wypadek.
  • Zdecydowanie odradza się stosowanie jakichkolwiek substancji zmieniających świadomość (alkohol, narkotyki). To ważne, żeby mieć niezakłócony dostęp do wszystkich emocji i myśli, które pojawią się w czasie sesji.
  • Zadbaj o to, by to był czas dla Ciebie. Online czy nie – to ważne spotkanie, pozwól sobie skupić się na tym co tu i teraz.

4. Terapia rodzica

W obecnej sytuacji Ty i Twoje dziecko jesteście razem w domu, co może utrudniać rozmowę z terapeutą/ką. Warto pamiętać o kilku kwestiach:

  • Poproś o pomoc partnera/ke o opiekę nad dzieckiem.
  • Jeśli nie masz możliwości wsparcia ze strony drugiego rodzica/opiekuna zadbaj o bezpieczeństwo dziecka. Przygotuj przekąski i wodę, a także zabawki, książki do czytania. Włącz bajkę, grę – i pamiętaj, by te 50 minut wliczyć do limintu czasu spędzonego przy urządzeniach elektronicznych.
  • Porozmawiaj z dzieckiem na temat swojego spotkania. Powiedź, że to ważny dla Ciebie czas i potrzebujesz spędzić go sam/a.
  • Uprzedź swojego/ą terapeute/kę, że jesteś sam/a z dzieckiem. Będzie świadomy, że mogą być pewne “zakłócenia” podczas trwania spotkania 🙂. 
Wiemy, że dzieci są różne, nie zawsze powyższe punkty przyniosą zamierzony efekt, zwłaszcza w sytuacji samotnego rodzicielstwa. Jednak jest to możliwe! To, że sobie nie wyobrażamy, nie znaczy, że nie możemy spróbować. Sprawdźmy możliwości, zadbajmy o bezpieczeństwo i tworczo podejdźmy do wyzwania. Pamiętajmy, że sesje z terapeutą w obecnej sytuacji mogą pomóc nie tylko pacjentowi: dziecku/rodzicowi, ale poprzez polepszenie jego stanu- może wpłynąć na kondycję całej rodziny.

Materiał opracowała: Karolina Fotyga

Terapia online. Poradnik.

Szukasz pomocy?
Dowiedz się więcej →