Wiedza

1 na 5 dzieci w Europie pada ofiarą wykorzystywania seksualnego

Rozmowy na temat zagrożenia wykorzystywaniem seksualnym są trudne, dla nas – rodziców i dla dzieci, a powodów dla których unikamy podjęcia tematu jest co najmniej kilka: nie chcemy przestraszyć ani zdenerwować dzieci, nie wiemy czy nie jest za wcześnie na poruszanie z dzieckiem takich zagadnień, nie rozmawiamy z dziećmi o zagrożeniach, ponieważ nie zdajemy sobie […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Postawy wobec kar fizycznych

Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę w 2017 roku zrealizowała badanie na temat postaw Polaków wobec kar fizycznych. Badanie zostało przeprowadzone wśród 1005 dorosłych Polaków, w tym 661 rodziców. Głównym celem badania było poznanie postaw i doświadczenia dorosłych Polaków dotyczących stosowania kar fizycznych oraz ich wiedzy na temat prawnego zakazu stosowania tych kar w Polsce. Poniższa infografika […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Poszukiwanie harmonii – czyli co zrobić, żeby nie dać się zwariować

Organizuj i planuj Podstawą jest dobra organizacja dnia, tygodnia, czasem miesiąca. Usiądź i spokojnie zastanów się nad rytmem życia Waszej rodziny. Eliminuj te sprawy, które nie są najważniejsze. Stwórz plan i postaraj się go trzymać. Uwzględnij w nim taki podział dnia, abyście mogli całą rodziną spędzić razem choć chwilę w ciągu dnia. Zjedzcie wspólny posiłek. […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Stop dla klapsa

Spora ich część przeżywa jednak wstrząs, kiedy odkrywa, że jest zdolna uderzyć dziecko. Wielu czuje wstyd po wymierzeniu dziecku klapsa. Nawet rodzice, którzy uważają, że „bez klapsów się po prostu nie da” lub mówią „ja też dostawałem w skórę i nic mi się nie stało”, często woleliby nie stosować kar fizycznych. Dlaczego panowanie nad sobą […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Płacz dziecka

Płacz jest dla małych dzieci podstawowym sposobem proszenia o pomoc i egzekwowania swoich praw. Dzięki niemu mały człowiek, który nie zna jeszcze języka dorosłych, może się skutecznie porozumiewać z otoczeniem. Język płaczu jest bardzo bogaty i wieloznaczny. Istnieją różne rodzaje płaczu: – przeszywający, pełen bólu, – nagły, proszący, – znudzony, monotonny, – rytmiczny, będący objawem […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Co można zrobić inaczej, aby nie sięgnąć po klapsa?

Spójrzmy na sytuacje, w których pojawia się uderzenie dziecka, krzyk. Czy następnym razem można tego uniknąć? Zrobić coś inaczej? 1. Tata robi zakupy po pracy w dużym sklepie z 3-letnim synkiem. Jest zmęczony po całym dniu, potrzebuje zrobić szybko zakupy i wrócić do domu, odpocząć. Krzyś po odebraniu z przedszkola był niezadowolony,  bo musiał przestać bawić […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Jak powiedzieć dziecku NIE?

Każdy rodzic wie, że mówienie dziecku „nie”, „nie wolno” nie jest łatwe: często na nasze „nie” maluch reaguje zupełnie odwrotnie! Powtarzamy „nie” już setny raz i wciąż jest to nieskuteczne! A przecież co chwilę ciśnie nam się na usta to słówko, co chwilę chcemy, żeby dziecko czegoś nie robiło i to nie z powodu naszego […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

To tylko „niewinny” klaps?

Obniżenie poczucia własnej wartości, pogorszenie relacji z rodzicami, spowolnienie rozwoju poznawczego, zwiększenie poziomu agresji w relacjach interpersonalnych, problemy ze zdrowiem psychicznym – to tylko niektóre z konsekwencji stosowania kar fizycznych wobec dzieci.

Dowiedz się więcej

Wiedza

Jak okiełznać złość?

Takie zachowania bardzo negatywnie wpływają na relacje z najbliższymi. Złość często ma swoje źródło w narastającej w nas bezsilności. Rodzicom małych dzieci zazwyczaj nieobce są oba te przeżycia – złość i bezsilność, zwłaszcza, gdy są zmęczeni. Czasem brakuje osoby, która by ich wspierała w codziennych zadaniach, a do tego dziecko wciąż nie przestaje płakać mimo […]

Dowiedz się więcej

Wiedza

Nie bądź tabletowym rodzicem!

W pierwszych latach życia mózg człowieka rozwija się najintensywniej. Do tego rozwoju dziecko potrzebuje doświadczania świata wszystkimi zmysłami – powinno zobaczyć, poczuć, usłyszeć, dotknąć. Ograniczenie pola działania dziecka i rodzaju bodźców może mieć negatywny wpływ na rozwój struktur neuronowych jego mózgu. Mózg dziecka potrzebuje również intensywnych doświadczeń z innymi osobami. Ani telewizja, ani komputery nie […]

Dowiedz się więcej

Szukasz pomocy?
Dowiedz się więcej →